marți, iunie 21, 2011

29. Karjalanpaisti – Karelian Hot Pot sau tocanita de Karelia

Tocanita de carne din Karelia este din 2007 mancarea traditionala a Finlandei, in urma voturilor cititorilor unei reviste de profil din tara cu pricina. E una din cele mai cunoscute feluri de mancare de pe la europenii in discutie, si foarte usor de preparat, avand in vedere ca la ei se gasesc caserole de carne special pregatite si condimentate, numai bune de dat la cuptor.

O sa va surprinda (mai ales faptul ca am publicat reteta in prima zi de vara), dar felul asta de mancare e o combinatie de carnuri, printre care si cea de miel. Noi am avut la congelator o pulpa din primavara, de la Paste, si am asteptat pana acum sa ajung si prin Finlanda sa o pot gati :). Asa cum am spus si cand am pregatit fripturica islandeza, noi nu suntem fanii declarati ai carnii de miel, dar coriandrul din reteta islandeza a deschis intru catva apetitul. Prin reteta finlandeza, am descoperit un alt prieten minunat al carnitei de miel, si anume ienibaharul (allspice). Este excelent si mascheaza intr-o masura si mai mare izul de mielut. Plus de asta, combinatia cu carnea de porc a dus la o masa copioasa intr-o duminica ce tocmai a trecut. Nu as fi crezut ca voi manca o astfel de tocana cu atata pofta. Merita deci drumul pana la Finlandezi. De pe la ei ne-am mai propus niste retete cred eu delicioase, dar pana atunci gatim tocanita lor traditionala. In trecut o gateau la sarbatori, insa acum a ajuns una din cele mai apreciate feluri de mancare cu carne de pe la ei.

Pentru tocana asta putem folosi mai multe feluri de carne: baza e carnea de porc (pulpa in general, dar merge si cu muschiulet) pe care o combinam cam in proportii egale fie cu miel (pulpa) fie cu vita, fie exista varianta celor trei combinate in proportii egale, de asemenea. Noi am ales porc si miel pentru ca am pastrat in mod special pulpa de la Paste si mai ales din curiozitate culinara. Daca nu sunteti amatori de carne de miel, cea de vita va face ravagii cu siguranta in tocana asta fantastic de aromata. Oricum, m-am hotarat ca pentru Paste vom trage la sorti de acum reteta, ambele combinatii incercate de noi pana acum fiind numai bune, pe gustul nostru, al celor ce nu stim savura mielul.

Pentru 4 portii:

Carnea de la o pulpa de miel
1 ½ muschiulet de porc
2 cepe mari
3 linguri ulei de masline
Sare si piper negru macinat
3 frunze dafin
10 boabe de ienibahar macinate
1 ½ cana apa
1. Procedura e chiar simpla. Aveti insa nevoie de un vas termorezistent; eu am optat pentru cel de la fetele mele, Alida si Oana / Oana si Alida, adica cel roman (pe care l-am scufundat in apa timp de 15 minute). Puteti folosi si o cratita obisnuita sau un vas de Jena.
2. Spalam carnea, o stergem cu un servet de hartie apoi o taiem cubulete marunte. Ma refer atat la cea de miel (sau vita) cat si la cea de porc. O punem apoi la calit in uleiul de masline, la foc mic, pana isi schimba culoarea toate bucatelele de carne.
3. In vasul termorezistent incepem acum sa asezam straturi: 1 strat de ceapa taiata felii (Julien), jumatate din carnea prajita, sare, piper, jumatate din praful de ienibahar, frunzele de dafin, inca o ceapa taiata, restul de carne si condimente, apoi turnam apa.
4. Introducem vasul in cuptorul preincalzit la 175 grade Celsius fix 2 ore. La inceput il lasam fara capac. I-l punem abia cu o jumatate de ora inainte de a fi gata macarea. Cam la 20 minute mai amestecam tocana, sa nu se usuce si rumeneasca prea tare ultimul strat de carne, ca doar e o tocana! Recomand sa folositi programul in care se degaja caldura de jos, sau un foc mic la cuptor.
5. Mancarea merge excelent cu un piure de cartofi, iar daca vreti sa va simtiti ca niste finlandezi adevarati :) mai puneti pe farfurie si o lingura de sos de merisoare, napi murati sau salata de sfecla rosie. O bunatate de mancare! Ai mei au fost foarte incantati, iar tata a preferat mamaliguta noastra langa ea.
Si ca sa fac cinste si patiserului de duminica seara, va anunt ca a pregatit Cristi al nostru desertul: pandispan cu strugurasi, iar de ieri seara avem un nou membru in familie!

Capsicum annuum var. Salsa Yellow - ardeiul meu ornamental, cel mai dragut ardei din lume! (sper sa nu mi-l puna cineva in salata dupa o cearta....)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu