marți, mai 10, 2011

21. Gule Ærter – sau supa de mazare uscata, Danemarca

 
Am gatit tot felul de mancaruri in ultima vreme, dar am cam deviat de la tematica noastra, asa ca azi o sa incerc sa ajung la zi cu meniul nostru european. Despre Danemarca o sa incerc sa povestim la o reteta de desert, insa pana una-alta, am gatit ceva mai consistent si satios. Nici nu ma mir in ce fel gatesc danezii felurile principale de mancare. Genul asta de supa pe care l-am gatit azi merge de minune pe o vremea rea, geroasa. Cu cat e mai rece afara, cu atat sunt convinsa ca e mai bun un castron aburind de supa de mazare uscata.

Din cate am lecturat eu despre supica asta, am inteles ca vine in doua variante, si asta depinde de regiunea in care e gatita: poate avea la baza mazarea verde (tot uscata), insa cel mai des intalnita e “yellow split peas soup”. Eu am gasit in Kaufland varianta verde. Pe pachet ni se spune sa o lasam la inmuiat 4 ore. Eu asa am facut. M-a ajutat prin faptul ca a fiert in 45 de minute. Va recomand sa faceti la fel, asta daca nu vreti sa petreceti dupa amiaza asteptand sa fiarba o oala de mazare. Poate fi mai ceva ca fasolea boabe uscata. 
 

Gule Ærter este o supa foarte consistenta, hranitoare, plina de proteine de tot felul, deci daca tineti regim, nu prea are rost excursia in Kaufland. Nu va speriati de culoarea verzuie. Am avut ceva emotii ca voi ramane cu o oala de mancare in frigider, in schimb mi s-a spus ca pot sa mai fac. A fost surprinzator de buna, desi sincer nu arata prea bine. Eu am mancat-o pe post de supa, iar Cristi a votat in favoarea furculitei, considerand-o un soi de “mancarica de mazare uscata, plina de bucati de carne”. La treaba!

Ingrediente:
500 g mazare verde / galbena usacata
500 g pulpa de porc
1 fir carnacior picant
1 praz
1 ceapa
2 morcovi
½ radacina de telina
Sare si piper, dupa gust
1 mana de cimbrisor verde
Un praf cimbru uscat

1. Alegem, spalam si punem la inmuiat mazarea uscata, cam 3-4 ore.
2. Spalam bine carnea si o taiem in bucati mari. La fel facem cu morcovii si telina. Prazul il putem taia numai in 2 bucati.
3. Punem pe foc mazarea in 2 litri de apa, asta dupa ce am scurs-o de zeama in care a stat la inmuiat. Adaugam bucatile de carne, carnaciorul, radacinile, o ceapa tocata marunt si prazul. Lasam totul sa fiarba la foc mic.
4. Dupa 20-25 de minute scoatem carnaciorul.
5. Morcovii, prazul si telina le scoatem cand sunt fierte si le punem de o parte. Cand mazarea s-a fiert (va incepe sa se zdrobeasca), scoatem carnea si o mai fierbem pana devine frageda intr-o alta cratita, cu putina vegeta. In caz ca dam peste o mazare mai veche, o lasam sa fiarba impreuna cu carnea, pana cand ambele sunt facute.
6. Cand mazarea s-a fiert, o pasam cu un mixer, nu extrem de fin.
7. Legumele fierte le taiem acum cubulete si le punem inapoi peste mazarea pasata, la fel si carnita daca s-a fragezit. Adaugam sare, piper, cimbru uscat si cibru proaspat tocat. Mai lasam supa sa dea un clocot si e gata. Un danez adevarat va pune in farfurie o lingurita de mustar. Asa am incercat-o si noi si a fost chiar foarte buna! Va recomand supa asta. E gustoasa in ciuda aparentelor. La desert, danezii mananca mereu clatite cu gem. Poate v-am convins asa?

Mai avem 100!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu