sâmbătă, iulie 02, 2011

31. Grybai troðkinti grietinëje ar piene – adica de la lituanieni, tocanita de ciuperci

Nici nu as incerca sa pronunt titlul! E insa vorba in el de o mancare consistenta ce mi-a atras atentia, o mandrie a bucatariei lituaniene, asta pentru ca la ei ciupercile, baconul si smantana ocupa un loc important in mesele de zi cu zi. Se gateste in general cu ciuperci de padure, mai rar cu cele de comert. Eu nu am putut de data asta decat sa adaptez reteta la bucataria mea, folosind deci ciupercute Champignon, insa am pastrat restul ingredientelor de baza lituaniene. Eu in general nu folosesc bacon la tocanita de ciuperci si nici smantana acra, ci lapte sau smantana dulce pentru gatit, asa ca pentru noi aromele din tocanita asta consistenta au fost o noutate. Am “romanizat-o” in schimb cu o mamaliguta tare (1:3) si niste ceapa ciorii tocata la sectiunea “Decor”. Ca si noi, sa nu uitam, lituanienii au slaninuta fiarta sau afumata, slaninuta sa fie! Am votat in cadrul unui comitet in familie ca reteta asta e mai buna decat celelate incercate de noi si deci pe viitor ramanem la ea. De la lituanieni vom mai avea cateva reteta, minim una, si anume, paine neagra. Mai vorbim despre ei la reteta cu pricina, pana atunci insa ramanem cu speranta ca nu vom fi criticati prea aspru de catre o buna prietena, maestra intr-ale tocanitelor cu ciuperci!

Din nou, cam 4 portii veti obtine din:

1 kg ciuperci
1 ceapa mare
200 g bacon
100 ml apa
1 lingurita sare
Piper
2 linguri faina
300 ml smantana acra, grasa
1 legatura patrunjel verde, doar daca va place

1. Curatam ciupercutele de pielite. Le spalam in apa rece, le scurgem bine, apoi le feliem, nu prea subtiri, ca sa simtim ce mancam.
2. Intr-o oala incapatoare (la inceput sunt cam voluminoase ciupercutele) punem la calit o ceapa tocata marunt si baconul taiat in fasii. Le lasam pana cand ceapa se inmoaie.
3. Adaugam ciupercile, amestecam usor, piperam, punem capacul si le lasam pana cand incep sa fiarba in suc propriu. Le lasam asa, pana cand se inmoaie usor ciupercutele. Vor lasa multa apa, asa ca trecem la pasul urmator.
4. Pregatim o ingrosala usoara din 2 linguri de faina si cam 100 ml apa, amestecand bine cu un tel, sa nu ramanem cu cocoloase. Incet, turnam compozitia in tocana si o lasam sa fiarba cam 5-10 minute, cu grija mare sa nu se inmoaie prea tare ciupercile.
5. Cand s-a ingrosat putin tocanita, adaugam incet smantana acra si patrunjelul, mai lasam cam 2 minute oala pe foc, apoi o luam jos. In general in Lituania se mananca tocanita asta cu un piure de cartofi sau cartofi fierti, lucru ce mi se pare foarte potrivit. Nu ne plangem insa de mamaliguta noastra care a completat cu succes o masa copioasa, cum altfel, ca doar e plina de bacon!... grozava!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu