miercuri, ianuarie 18, 2012

57. Hummus

 
Pe cat de simpla si satioasa e mancarea asta, pe atat de controversate si disputate sunt originile sale. La cat s-au straduit libanezii sa si-o asume cu dovezi si acte in regula, as inclina sa cred ca ar fi de drept sa spunem ca e a lor. Insa e un fel intalnit in mai toata lumea araba, iar datorita faptului ca in engleza denumirea i se trage de la turci, vom incadra hummusul la categoria Turcia, cu ceva strangeri de inima, totusi. Pasta asta (a oricarei natii o fi ea) e o bunatate vegetariana cu mari valori nutritive si ar fi pacat sa fie lasata la o parte, acum ca am descoperit-o ca fiind delicioasa si usor de pregatit. Ce e mai deosebit dar usor de procurat, e pasta tahini, o pasta lipicioasa de susan. O gasiti la Auchan cu siguranta si nu e cel mai scump condiment pe care sa-l fi procurat vreodata. Are un gust aparte si merge de minune in combinatie cu nautul. De curiozitate o sa incerc si un desert cu pasta, daca tot am luat un borcan (ca asa vine, la borcane de 450 g). Nu mi se pare ca are consistenta untului de arahide, asa cum se zice in general, fiind mai lichida si astringenta, insa daca vreti, asta e cea mai apropiata asociere pe care i-am gasit-o si poate pe undeva, ca aroma ar fi halvaua din seminte de floarea soarelui.


Obtineti un castron de hummus (cam cat o portie serioasa de salata de vinete) din urmatoarele:

250 g naut uscat sau 3 cani de naut fiert si scurs
½ cana zeama in care a fiert nautul
2 catei usturoi
4 linguri zeama de lamaie
1 lingurita sare
4 linguri ulei de masline
1 ½ linguri tahini

1. Daca folositi naut uscat, trebuie clar pus la inmuiat de cu seara, pe a doua zi. Dimineata ii schimbati apa si il puneti la fiert, 1-2 ore, dupa care il scurgeti. E la fel procedura ca si in cazul oricarui fel de fasole boabe, fierbeti-l fara sare (eu am fiert un pachet de 500 g si din jumatate am facut o iahnie de mai ca ne-am batut de la ea). Il scurgeti apoi si pastrati cam ½ cana din zeama in care a fiert. Daca folositi conserva, va trebuie cam 2 conserve. 3 cani de naut fiert in casa cantaresc cam 550-600g, deci cam asta e calculul (scurs de apa).
2. Cand s-a racit, il pasam cu un robot sau ce mai aveti voi prin bucatarie, ideea e sa obtinem o pasta cat de fina. A mea nu a fost extrem de fina, insa a fost numai buna, nu am considerat ca ar mai fi trebuit data prin vreo sita sau ceva de genul asta.
3. Pisam usturoiul si il frecam cu lingurita de sare, zeama de lamaie si uleiul de masline, apoi impreuna cu sosul/pasta tahini il punem peste nautul pasat. Nu mai ramane decat sa omogenizam bine pasta, sa o asezam intr-un castron si sa ii ridicam un inel. In mijlocul lui mai punem 1-2 linguri de ulei auriu de masline, pudram putina boia de ardei cum se face in unele locuri, si gata! Merge de minune cu lipie sau paine prajita si e un aperitiv de zile mari, sau dip pentru cipsuri daca vreti. Numai bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu