marți, mai 17, 2011

Tort cu spuma de banane si fructe de padure

 
Tortul asta l-am pregatit pentru doi foarte, foarte frumosi musafiri pe care ii asteptam la masa intr-o seara ploioasa si pe care am sperat sa ii bine-dispun in ciuda vremii neplacute. Cu toate astea, norii si-au spus cuvantul, asa ca vecinii de peste drum au fost in final cei care si-au dat din nou concursul la degustat prajituri cu mult dupa asfintitul soarelui. Cristinuta, sa nu crezi ca nu mi-ai ramas datoare cu o vizita, (insist, Florinel ramane la noi pentru supraveghere, nu de alta da’ e baiat simpatic si ne ocupam noi de el), iar Alex, adresa noastra e aceeasi!!! 
 
 
Impresia vizuala lansata de tortuletul meu, a fost una buna pentru o persoana fara pregatire in ale cofetariei. Nu vreau sa ma laud, dar am primit un complimet deosebit de la degustatoarea mea: “parca e de la cofetarie!”. In concluzie, incurajata de politetea evidenta a tanarului cuplu m-am hotarat sa mai adaug o categorie, cea de Torturi. Nu de alta, dar luna trecuta am intrat in posesia a ceea ce eu numesc un soi de mina de aur a familiei din partea mamei mele, si anume un caiet de prin anii ’50 plin de retete unguresti si nemtesti, in general de torturi, caiet al unei matusi indepartate, Julia Gleixner (sau Juci Mama). Inca suntem la capitolul “traducere dintr-o maghiara culinara invechita” dar mama promite sa isi dea silinta alaturi de mine si primele retete concrete au inceput sa apara. Retete de la ea voi incepe sa getesc abia cand vor aparea ciresele si visinele. Eu personal nu credeam ca un caiet ingalbenit de vreme va trezi interesul meu pentru una din cele mai grele limbi de pe continent, dar cine mai poate acum indulci cafeaua de dimineata cu o lingurita de “cukor” ca mine?!

Ingrediente:

Blat:
3 oua
5 linguri zahar
3 linguri de faina
Putin praf de copt
2 pliculete zahar vanilat

Sirop
150 ml apa
2 linguri zahar
3 picaturi esenta de migdale

Crema:
1 pachet de 6 foi de gelatina
2 banane
¾ cana zahar
1 iaurt Napolact “Numa bun” cam 200 ml
200 ml frisca
½ cana lapte

Toping
300 g fructe de padure amestec
1pliculet Tort Gelee rosu de la de Dr. Oetker
200 ml apa
2 linguri zahar

1. Incepem cu blatul. Preparam aluatul de pandispan din cele 3 oua: frecam bine de tot galbenusurile cu 3 linguri de zahar si vanilia. Adaugam peste ele albusurile batute spuma cu 2 linguri de zahar, apoi treptat, in ploaie, faina si praful de copt. Tapetam o forma rotunda de tort cu hartie de copt, intindem cu o lingura aluatul si il coacem in cuptorul incins la 180 de grade Celsius timp de 15 minute. Abia cand s-a racit desfacem forma cu grija sa nu rupem blatul.
2. Cand blatul e complet racit, il asezam inapoi in forma de tort, asta dupa ce am tapetat-o complet cu folie de plastic. Facem asta pentru ca aici vom turna spuma de banane si glazura. Dupa vreo 3-4 ore de stat in tava la frigider vom scoate tortul pe un platou pentru a fi portionat. Insiropam blatul cu siropul de zahar (150 ml apa, 2 linguri zahar si esenta de migdale). Nu trebuie sa il insiropati foarte tare.
3. Incepem sa preparam crema. Intr-un blender pasam 2 banane cu ¾ cana zahar si cam 200 ml iaurt. Crema asta o punem apoi intr-un castron marisor.
4. Cele 6 foi de gelatina le inmuiem timp de 5 minute intr-o farfurie cu apa rece. Le stoarcem de apa si le punem apoi intr-o jumatate de cana de lapte fierbinte. Se va dizolva instant daca amestecati cu o furculita. Amestecati usor pana se raceste apoi turnati continutul canii peste iaurtul cu banane si amestecati bine, pana cand se omogenizeaza. Lasati de o parte.
5. Batem 200 ml de frisca (naturala cu 2-3 linguri de zahar, sau vegetala, fara sa adaugam zahar).
6. Turnam amestecul cu banane peste frisca si amestecam pana cand s-a omogenizat toata spuma. O turnam apoi peste blatul nostru din tava de tort tapetata cu folie de plastic. Dam totul la rece cam o jumatate de ora, maxim 45 de minute. Se va intari aproape complet.
7. Cand avem o “crusta” rezistenta, imprastiem fructele de padure pe toata suprafata tortului.
8. Intr-o craticioara amestecam cu telul continutul pliculetului de galzura de jeleu, conform instructiunilor de pe pachet cu vreo 2 linguri de zahar si 200 ml apa rece. Punem totul pe flacara cea mai mica a aragazului timp de 1 minut, sa se infierbante, dar sa nu fiarba. Luam glazura de pe foc si o distribuim pe toata suprafata tortului. Trebuie sa lucrati rapid deoarece se intareste vazand cu ochii. Acoperim tava cu folie, fara sa lasam sa fie atinsa glazura si lasam tortul in frigider cam 3 ore. Il scoatem apoi pe un platou pentru tort, taind folia de jur imprejur, apoi impresionam musafirii cu talentul nostru in materie de tortulete!


4 comentarii:

  1. Nu pot sa cred ce am ratat...pur si simplu nu pot sa cred ce mi-a facut vremea asta nesimtita...:(( pfff...dar venim,cu prima ocazie! Promittt!

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca mai ratati,la urmatoarea cu caserola vin dupa voi! Pup :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Perfect bagat la frigider si pe timp de vara! si nu ingrasa mult asta e important :)) nu?

    RăspundețiȘtergere
  4. :)) Daca tot mi-ai bagat blogul in seama ar fi tragic sa te dezamagesc, legat de intrebarea ta... ma tem insa ca blogul asta nu e de ajutor nici unei siluete!... Totusi e un tort light dupa cum mi s-a confirmat recent, asa ca... sper sa il incerci! Merci :D

    RăspundețiȘtergere