luni, aprilie 02, 2012

64. Linzer Torte de Austria

 
Linzer Torte asta se pare ca pana in 2005 era considerata cea mai veche reteta inregistrata din lume, cu origini in orasul austriac Linz. E o prajitura sfaramicioasa, cu un continut mare de alune / migdale, scortisoara, coaja si zeama de lamaie, dantela impletita de aluat deasupra si un strat generos de gem de coacaze ori caise. Evident, avand aceste aspecte in minte si mai ales vechimea retetei, plus faptul ca am dat peste o asemenea reteta de acu' 50-60 de ani in caietul matusii mele, varianta originala din cate am comparat mai apoi, m-am simtit obligata de circumstante sa pun si eu o asemenea prajitura pe masa. Nu a fost cel mai usor aluat pe care l-am incercat pana acum, insa cu putin efort a iesit ce era de asteptat: un blat cu aroma intensa de migdale, sfaramicios ca un biscuite, consistent insa bine facut, iar gemul a completat intr-un mod elegant linzerul nostru. Linzerul ca si prajitura-fursec are o consistenta asemenatoare prin continutul de untura care da efectul sfaramicios. Aici la tarta trebuie sa folositi obligatoriu unt de calitate insa grasimile in plus vin de la migdalele macinate. Eu am avut unele cu continut ridicat in ulei si aici a aparut si problema, insa am facut cateva corectii si in final am avut linzerul dorit. Din nou nu ma laud cu urzeala de deasupra, insa am testat rezultatul pe trei doamne, o domnisoara plus un baietel si totusi farfuria celui din urma mai vroia o felie mai repede decat am anticipat. Cam testul asta al lui Ionut daca l-a trecut, pot spune ca a meritat efortul. Am avut o tava mai mare rotunda, iar aluatul, asa cum ma sfatuia in caietul ei matusa Juci, trebuie intins macar de un deget.

Ingrediente:

350-400 g faina
250 g zahar
250 g migdale macinate ori alune de padure
2 lingurite scortisoara
1 varf de cutit cuisoare macinate
Coaja rasa de la o lamaie
Zeama de lamaie, cam 2-3 linguri
Galbenusurile de la 6 oua fierte tari
1 ou crud
250 g unt
Gem de caise, cam un borcan, cat sa fie un strat potrivit uns pe blat
Fulgi de migdale
Zahar praf



1. Macinam fin migdalele, apoi le amestecam cu faina si zaharul, plus scortisoara si cuisoarele macinate.
2. Fierbem bine 6 oua, apoi radem fin galbenusurile lor peste faina, la fel si coaja de lamaie.
3. Toate astea fiind amestecate, incepem sa adaugam restul de ingrediente: un ou batut, untul moale bucatele si zeama de lamaie. Framantam un aluat care va fi destul de dificil de manevrat, caci va fi cam sfaramicios.
4. Intindem in tava tapetata cu ulei si faina o foaie cam de 1 deget grosime, apoi o ungem cu gem de caise, piersici ori coacaze rosii.
5. Din restul de aluat modelam un grilaj, care cat de priceput e. Unim bine capetele fasiilor de marginea discului din tava. Pe marginea asta presaram apoi fulgi de caise si dam tava la cuptorul preincalzit la 180-185 de grade Celsius cam 1 ora, pana e facut si aluatul de jos.
6. Cand prajitura e racita o pudram cu zahar si o servim frumos langa o ceasca de cafea, apoi stam la taclale cu doua mamici dornice sa afle ce am mai facut in ultima vreme…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu